Kinderopvangtoeslag 2013 tabel en wetsvoorstel 15


Het kinderopvangtoeslag 2013 wetsvoorstel, is 6 juni 2012 besproken in de Tweede Kamer. 7 juni is het wetsvoorstel over de kinderopvangtoeslag aangenomen door de Tweede Kamer. Een concept van de kinderopvangtoeslag tabel 2013 is nu ook bekend. Dit besluit wordt pas definitief als ook , de Eerste Kamer het heeft goedgekeurd. Het 5-partijenakkoord van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie, de zogenaamde “Kunduz coalitie” is hier al in verwerkt. De kans dat dit wetsvoorstel het gaat halen is dus vrij groot. De voorgenomen bezuinigingen op de kinderopvangtoeslag voor 2013 blijven staan. In 2013 wordt 205 miljoen euro bezuinigd. Dat bedrag loopt op naar 250 miljoen in 2015.

Kinderopvangtoeslag 2013 berekenen

We hebben op onze site een rekentool gemaakt, omdat we veel vragen van ouders  hebben ontvangen over hun situatie in 2013. Met deze sheet kan je uitrekenen wat je in 2013 aan kinderopvangtoeslag kwijt bent. Alle wijzigingen die dit jaar nog gaan komen in de kinderopvangtoeslag van 2013, zullen we zo snel mogelijk in de sheet verwerken. Dus alle wijzigingen in de kinderopvangtoeslag 2013 die het lente-akkoord, de verkiezingen en de formatie met zich mee zullen brengen worden aangepast. Als je de sheet eenmaal hebt besteld, wordt je de rest van het jaar gratis op de hoogte gehouden. 

 

Verder kan je uitrekenen wat voor invloed ouderschapsverlof heeft op je kinderopvangtoeslag. In 2012 kan je hier nog een belastingvoordeel mee halen. Verder kan het handig zijn als je te weinig uren en daardoor in de problemen komt met de 140% of 70% regeling ipv een gedeelte van je baan opzeggen. Lees hier meer over ouderschapsverlof en kinderopvangtoeslag.

Je kunt je ook abonneren op de berichten die regelmatig verschijnen op deze site door je email adres hieronder achter te laten:


 

Kinderopvangtoeslag 2013 tabel en ontwerpbesluit uitgewerkt

In dit ontwerp besluit, stelt de Minister voor om het “Het Besluit kinderopvangtoeslag en tegemoetkomingen in kosten kinderopvang” op een aantal punten te wijzigen. Hier in dit artikel zullen we ingaan op de voorgestelde wijzigingen. De wijzigingen zijn de uitwerking van de wijzigingen in het dit eerder geplaatste artikel over kinderopvangtoeslag en het lente-akkoord:

  • Afbouw vaste voet in eerste kindtabel.
    De kinderopvangtoeslag heeft tot 2013 altijd bestaan uit een vast gedeelte van 33,3% wat bijgedragen werd door de werkgevers. Iedereen heeft tot 2013 recht op dit gedeelte. In 2013 wordt dit vaste percentage afgebouwd tot nul voor verzamelinkomens hoger dan 82.111 euro per jaar. Wie per jaar meer verzamelinkomen heeft als 118.189 krijgt niets meer van deze 33,3%
  • Proportionele verhoging ouderbijdrage in de eerste kindtabel.
    Eerder is besloten om elk gezin een eigen bijdrage te laten betalen van 15 euro per maand. Nu is deze 15 euro verwerkt in de kinderopvangtoeslagtabel van het eerste kind. Je betaald dus de 15 euro per maand eigenlijk door minder kinderopvangtoeslag te ontvangen.
  • Relatering omvang van recht kinderopvangtoeslag doelgroepers aan duur traject naar werk
    Doelgroepouders zijn ouders die nog geen werk hebben, maar wel bezig zijn met een traject naar werk, van bijvoorbeeld een gemeente. Dit zijn bijvoorbeeld ook studerende ouders of inburgeraars. Deze ouders konden tot 2013 kinderopvangtoeslag aanvragen voor het volle jaar. Nu krijgen ze alleen kinderopvangtoeslag voor de maanden dat ze daadwerkelijk ingeschreven staan op school of bezig zijn met een traject. Eindigt het traject in juni, dan in juli geen kinderopvangtoeslag meer.
Om een lang verhaal kort te maken. De kinderopvangtoeslagtabel wordt soberder, iedereen krijgt minder kinderopvangtoeslag, de hogere verzamelinkomens gaan het extra hard voelen. 

Oude maatregelen in 2012:

  • Maximaal 230 uur kinderopvangtoeslag per maand. Hiermee zou je eigenlijk alleen een klein beetje in de problemen kunnen komen als je je kind 5 dagen per week naar een dagopvang brengt.
  • Het maximaal aantal uren kinderopvangtoeslag is beperkt tot 70%(kind gaat al naar basischool) of 140%(Kind niet naar basisschool) van het aantal uren dat de minst werkende verzorger werkt. Lees hier meer over deze maatregel. Deze maatregel is in 2012 ingegaan.

Tot zover het voorlopige besluite van de kinderopvangtoeslag 2013!


Leave a comment

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

15 thoughts on “Kinderopvangtoeslag 2013 tabel en wetsvoorstel

  • Marjan

    We horen bij de hoge inkomens, boven een ton, maar voor de minst verdienende partner (ook al verdien ik ook goed!!) word het bijna waardeloos om mijn specialistische HBO baan aan te houden. Reis/ lunch/ kadootjes/ werkkledingkosten en daarnaast honderden euro’s extra voor de kinderopvang….en helaas geen vangnet van familie dichtbij! Dat wordt stoppen met werken…

    • Er

      Hoe dr. en jullie te klagen behoren tot groep boven een ton verdomme wij verdienen ongeveer een kwart en worden even hard aangepakt door mensen zoals jullie zijn deze regelingen juist nodig!!!

  • Marjan

    “De kinderopvangtoeslag heeft tot 2013 altijd bestaan uit een vast gedeelte van 33,3% wat bijgedragen werd door de werkgevers. Iedereen heeft tot 2013 recht op dit gedeelte. In 2013 wordt dit vaste percentage afgebouwd tot nul voor verzamelinkomens hoger dan 82.111 euro per jaar. Wie per jaar meer verzamelinkomen heeft als 118.189 krijgt niets meer van deze 33,3%”

    Dus de werkgevers hoeven dat dan ook niet meer te betalen voor de hoogste inkomens? Daar zullen ze blij van worden!! Of krijgen de hoogste inkomens dat geld in hun uitbetaalde werkgeld ???

    Vreemde regeling!!

    Lijkt erop dat de werkgevers wel 33% moeten betalen maar dat het geld NIET terecht komt bij de werknemers waar ze dat voor betalen…

    • Hans

      Marjan’s redenatie klopt helemaal.
      Bij de invoering van de wet in 2005 stond het werkgevers nog vrij om een bijdrage in de kosten voor kinderopvang te doen. In veel CAO’s was het al geregeld maar daar waar deze afspraken niet aanwezig waren, is vanaf 2007 een verplichte werkgeversbijdrage in het leven. Dus ook werkgevers die werknemers in dienst hebben die geen kinderen hebben, betalen er aan mee. Het 1/3 deel is toen ook omgedoopt tot inkomensonafhankelijke bijdrage en aan die term wordt nu voorbij gegaan! Wellicht moet je dan de verplichte werkgeversbijdrage weer terugbrengen en medewerkers zelf laten aankloppen bij hun werkgever.

  • Valerie

    Helemaal eens met Marjan en Hans. Jammer dat er niet meer mensen zijn die opkomen voor mensen met de hogere inkomens. Ik zie het zo dat mijn werkgever straks met gaat bijdragen aan de kinderopvang van mijn buurvrouw die 2 dagen werkt en niet meer dagen wil werken, terwijl mijn man en ik allebei fulltime werken en € 1570 netto aan het kdv betalen. Nu krijgen we nog € 471 terug, maar in 2013 niet meer. Schandalig hoe Minister Kamp arbeidsparticipatie van vrouwen wil bevorderen terwijl hij mij nu dwingt om part-time te gaan werken om het KDV betaalbaar te houden! Hoe ga ik dat aan mijn werkgever uitleggen?

    • Paul

      Wat mij ook bevreemd is dat er nog steeds zo weinig duidelijk is over de exacte regeling als je boven het verzamelinkomen van 125.000 uitkomt. Kom je dan echt uit op € 0,- eigen bijdrage, of blijft voor een deel het werkgeversdeel in stand. In mijn situatie kom ik zelf al (net) boven de norm van 125.000. Mijn vrouw werkt in het onderwijs voor 2,5 dagen, netto circa 1.150 euro per maand. De kinderopvangkosten (drie kinderen, 2 dagen) bedragen circa 1.100. Dit betekent dus dat het salaris van mijn vrouw volledig op zou gaan aan 2 dagen kinderopvang!

    • Judith

      @Valerie, helemaal mee eens . Het is te belachelijk voor woorden! Hoezo arbeidsparticipatie van (met name hogeropgeleide) vrouwen ?? Je kunt met de beste wil van de wereld niet gaan werken voor niets …. Als part-timer is het zowiezo al moeilijk om een redelijke baan op niveau te krijgen, maar als je het verdiende dan enkele reis weer kan betalen aan het KDV motiveert dit niet echt een carriere te ambieren. Gaan we allemaal weer lekker thuis zitten en genieten van de kindjes.
      Zal zonder twijfel over een paar jaar weer leiden tot problemen, omdat er te weinig gekwalificeerd personeel te krijgen is. Misschien dat de politici die hierop bezuinigen om andere tekorten ongedaan te maken dan weer eens achter het oor zullen krabben… we zullen het zien!! Maar dit is een slecht scenario om tevens te werken aan de 30% vrouwen die men over een paar jaar op bestuurlijke functies wil hebben. Succes zou ik zeggen….

  • Martje

    Hoezo uw vrouw ophouden met werken!!!!!!
    Het betreft uw gezamelijke inkomen. Het lijkt me geen probleem om van dit riante inkomen de kinderopvang te bekostigen.
    Het lijkt erop dat ouders van jonge kinderen met een riant inkomen zich niet realiseren dat kinderopvang een verworvenheid is die door de huidige 60tigers is bevochten. Niet om inkomens te spekken van veelverdieners, maar werken voor beide ouders mogelijk te maken.

    Een 64 jarige die altijd gewerkt heeft toen geen opvang was, laat staan toeslagen etc.

    • Fleur

      Sorry martje, maar moeten de mensen die gestudeerd hebben en een goede baan hebben hieronder lijden? De armere houden bijna meer over per maand dan de rijkere omdat ze veeeel meer belasting moeten betalen, studieschuld, hogere ziektekosten zometeen etc… Zo ben ik nog wel even bezig en de armere die of geen opleiding hebben gevolgd of ook wel lui zijn om te werken overal maar in geholpen worden. Zo werkt het niet hoor, maar het gaat wel die kant op.
      Wij behoren ook tot de hogere inkomens maar de 2 dagen die ik in loondienst werk dat geef ik zometeen voor 100% uit aan de opvang van mijn Kids. Te belachelijk natuurlijk. Dus ik ga ook stoppen met werken, want voor hetzelfde geld kan ik elke dag bij mijn kindjes zijn.
      Lekker stimulerend om moeders te laten werken. En Mssn moet ik mijn Kids maar niet laten studeren en hun een uitkering laten krijgen. De mensen die dat krijgen, krijgen soms meer dan mensen die een opleiding gevolgd hebben. Te triest voor woorden natuurlijk!
      Heb wat meer respect voor de hogere inkomens. Ik heb er voor gestudeerd en gewerkt om dit te bereiken!

    • Yarreman

      Het is de bedoeling geweest om meer mensen aan het werk te krijgen. Dit is gelukt. Als deze mensen stoppen met werken omdat het niet meer lonend is vind ik dat een hele logische redenatie. Niemand gaat werken om er aan het einde van de dag op toe te moeten leggen. Dit gaat in tegen de oorspronkelijke bedoeling.
      Verder betaald deze groep werkenden belastingen. Voor veel functies is er al een tekort aan geschikte kandidaten (en daar vallen ook deze ´gevallen´ veelal onder). Creches moeten aan allerlei door de overheid gestelde regels voldoen die de opvang duur maken (terecht of onterecht). Verder wordt het ´nemen´ van kinderen zo verder ontmoedigd terwijl er toch echt een krapte op de arbeidsmarkt gaat ontstaan vanwege de vergrijzing. Tevens ontvangt de overheid weer geld via de belasting van de werknemers van deze creches.
      Al met al een groot maatschappelijk probleem dat door velen erg eenzijdig en lichtvoetig wordt belicht.

  • Chris

    Ik kan het bijna niet geloven. Wij horen helaas ook tot de riant verdienenden (tenminste bruto) Maar ook tot de heel hard en oregelmatig werkenden. respectievelijk Hoge bijdrage aan de bv nl waardoor vaak internationaal op reis en invulling geven aan de overdreven veeleisende 24 uurs zorgvraag van minderverdienend nederland. Dat geleuter over de sterkste schouders heeft grenzen. Vooruitgang boek je niet door nivilering.

  • Regio Boxmeer

    Mevrouw Martje,
    Mag ik u erop wijzen dat er in uw leeftijdscategorie enorm veel mensen zijn hebben kunnen profiteren van riante regelingen die er destijds waren bij bedrijven als bijvoorbeeld Philips maar zeker ook bij de overheid. Nu worden de sociale vangnetten steeds minder en is het de bedoeling dat men met 2 personen werkt. Maar wat hierboven iemand beschrijft waarbij het inkomen opgaat aan kinderopvang, dat kan de bedoeling toch niet zijn? Volgens mij vergeet u, en hier meerdere met u, dat de mensen die werken en een “riant salaris” verdienen, ook een stevige bijdrage doen aan de belastinginkomsten van de staat maar ook een stevige bijdrage leveren aan de economie omdat ze geld te besteden hebbe. Met andere woorden, deze mensen hebben we hard nodig om de economie op gang te krijgen.
    Ik kan het overigens uit eigen ervaring zeggen dat beide fulltime werken en de kinderen 4 dagen naar de opvang een hele zware opgave is.
    Ik vind echter wel dat nu roepen te gaan stoppen met werken wat kort door de bocht is. Als de kinderen naar school gaan worden de opvangkosten wat minder. Dat vind ik een periode die te overzien is. En, mijns inziens een periode die is te overbruggen. Door te blijven werken ontwikkel je jezelf en blijf je een voorsprong houden op mensen die thuis blijven zitten. Ik denk dat je daar op de lange termijn alsnog je voordeel uithaalt.

  • nadja

    Inderdaad allen, helemaal terecht wat hier gezegd wordt. Het lijkt wel of dit geen belang heeft bij de politieke besluiten. Tot op heden nog niets definitief, vandaag een rondje ministeries gebeld, 8 keer doorverbonden maar niemand weet er wat zinnigs over te zeggen. ja staat op de besuitenlijst in november/december……… maar een kinderdagverblijf heeft wel een opzegtermijn van 2 maanden…..het gaat hier nogal om geldbedragen…300 euro netto meer betalen is niet niets met 3 kinderen….

  • Judith

    @Valerie, helemaal mee eens . Het is te belachelijk voor woorden! Hoezo arbeidsparticipatie van (met name hogeropgeleide) vrouwen ?? Je kunt met de beste wil van de wereld niet gaan werken voor niets …. Als part-timer is het zowiezo al moeilijk om een redelijke baan op niveau te krijgen, maar als je het verdiende dan enkele reis weer kan betalen aan het KDV motiveert dit niet echt een carriere te ambieren. Gaan we allemaal weer lekker thuis zitten en genieten van de kindjes.
    Zal zonder twijfel over een paar jaar weer leiden tot problemen, omdat er te weinig gekwalificeerd personeel te krijgen is. Misschien dat de politici die hierop bezuinigen om andere tekorten ongedaan te maken dan weer eens achter het oor zullen krabben… we zullen het zien!! Maar dit is een slecht scenario om tevens te werken aan de 30% vrouwen die men over een paar jaar op bestuurlijke functies wil hebben. Succes zou ik zeggen….